Inschrijving

  1. Laatst bijgewerkt op

Het nut van uw inschrijving

Sedert het in voege treden van de wet houdende het consulair wetboek op 15/06/2014, wordt administratieve bijstand enkel verleend aan de Belgen, ingeschreven in het consulair bevolkingsregister.

Het Belgische beroepsconsulaat kan u vlotter helpen indien uw dossier up-to date is. Gelieve daarom tijdig alle wijzigingen i.v.m.uw burgerlijke staat, adreswijziging, gezinsuitbreiding, enz. door te geven.

Wie kan zich inschrijven?

Om ingeschreven te kunnen worden in de bevolkingsregisters van het Belgische beroepsconsulaat moet u aan drie voorwaarden voldoen:

  • U moet Belg zijn
  • U mag niet ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente (in dit geval dient u een verzoek tot schrapping uit de registers in te dienen bij uw laatse gemeente van inschrijving)
  • U moet bewijzen dat u uw gewone hoofdverblijfplaats in het consulair ressort van het Belgische beroepsconsulaat heeft.

Belgen die niet aan deze voorwaarden voldoen, maar toch voor langere duur in het buitenland verblijven, kunnen wel hun aanwezigheid aan het Belgische beroepsconsulaat melden, maar zullen niet van dezelfde dienstverlening kunnen genieten als "ingeschreven" Belgen.

Een niet-ontvoogde minderjarige die niet is ingeschreven in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente en die zijn gewone verblijfplaats heeft in het consulaire arrondissement, moet altijd worden ingeschreven in dezelfde bevolkingsregisters als zijn beide ouders of één van zijn ouders of zijn voogd.

Personen die nog geen rijksregisternummer hebben (pasgeborene, eerste inschrijving in de Belgische registers) moeten per email een verzoek om inlichtingen, vergezeld van een letterlijk afschrift van hun geboorteakte, sturen naar civilstatus.rome@diplobel.fed.be.De hieronder beschreven procedure is niet op hen van toepassing.

 

Werkwijze voor de inschrijving

 

Online inschrijving

U kan zich online inschrijven in de consulaire bevolkingsregisters indien u aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • u beschikt over een geldige en geactiveerde Belgische eID, indien dit niet het geval is, gelieve de activeringsprocedure te volgen;
  • u kent uw PIN-code en bent in het bezit bent van een kaartlezer. Indien u uw PIN-code kwijt bent kan u een herdruk aanvragen.

Inschrijving per email/post

Indien u zich niet online wil/kan inschrijven, u gelieve dan de volgende documenten per e-mail te sturen naar consulate.rome@diplobel.fed.be, ofwel per post naar Via de Notaris 6, 00197 Roma (RM):

  • Voor uw minderjarige kinderen:
  1. een fotokopie van hun identiteitskaart en/of paspoort (bij voorkeur Belgisch);
  2. het inschrijvingsformulier, behoorlijk ingevuld, gedateerd en ondertekend door beide ouders;
  3. een kopie van een geldig identiteitsdocument van beide ouders waarop hun handtekening voorkomt;
  4. een recent (max 6 maanden oud) attest van gezinssamenstelling, afgeleverd door de lokale autoriteiten - voor Italië kan u dit certificaat ook online aanvragen bij het 'Ministero del interno 'ANAGRAFE NAZIONALE-Unica. Per tutti.(interno.it); OPGELET: géén "autocertificazione" of verklaring op eer, en ook géén aanvraag tot inschrijving in de Italiaanse bevolkingsregisters "avvio di procedimento" en ook géén "dichiarazione sostitutiva di atto di notorietà" Nota. voor de inschrijving van personen die om professionele redenen zijn vrijgesteld van inschrijving in de Italiaanse bevolkingsregisters: een brief van de werkgever waarin het woonadres wordt vermeld + een kopie van de identiteitskaart die is afgegeven door het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken
  • Voor meerderjarigen:
  1. een fotokopie van uw identiteitskaart en/of paspoort (bij voorkeur Belgisch);
  2. het inschrijvingsformulier, behoorlijk ingevuld, gedateerd en getekend;
  3. Formulieren voor de verkiezingen
  4. Een recent (max. 6 maanden oud) attest van woonst, afgeleverd door de lokale autoriteiten voor Italië kan u dit certificaat ook online aanvragen bij het 'Ministero del interno 'ANAGRAFE NAZIONALE-Unica. Per tutti.(interno.it); OPGELET: géén "autocertificazione" of verklaring op eer, en ook géén aanvraag tot inschrijving in de Italiaanse bevolkingsregisters "avvio di procedimento" en ook géén "dichiarazione sostitutiva di atto di notorietà". Nota. voor de inschrijving van personen die om professionele redenen zijn vrijgesteld van inschrijving in de Italiaanse bevolkingsregisters: een brief van de werkgever waarin het woonadres wordt vermeld + een kopie van de identiteitskaart die is afgegeven door het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken

Privacy statement - consulteer de website van Buitenlandse zaken